Referat skolebestyrelsesmøde tirsdag den 11. oktober 2022 kl. 17.00 -20.00
Forældrerepræsentanter:
- Susanne Nørlund Munk (formand)
- Dea Donkin (næstformand) - afbud
- Ditte Handreck – gik kl. 19.20
- Louise Krogh - afbud
- Morten Winther
- Rasmus Edelberg - afbud
- Vakant
Suppleanter:
- Julie Bek
- Janne Hansen – gik kl. 19.20
Elevrepræsentanter:
- Liva (9. årgang) – afbud (studietur)
- Daniel (9. årgang)
Medarbejderrepræsentanter:
- Claus Aatoft, pædagog, Fortet
- Lasse Skjerlie Gilling, lærergruppen
Ledelsesrepræsentanter:
- Kristian Lohmann, skoleleder
- Michael Halvorsen, klubleder
- Lars Nadybal, SFO-leder – referent
- Signe Rønhoff – pæd. Afd. leder
Overskrift |
|
Referat |
Referatet blev godkendt. |
Overskrift |
|
Referat |
Referat fra den 6. september blev godkendt med følgende tilføjelser under pkt. 4 om meddelelsesbog:
En opmærksomhed på, at det ikke bliver et bureaukratisk værktøj. Enkelte forældre var fortalere for at det blev analogt, hvis lærerne ønskede dette. Indholdet skal være fremadskuende. Et ønske fra nogle forældre er også, at hyppigheden er oftere (3-4 gange om året).
Skolebestyrelsen drøftede videre, hvorvidt referatet skal være et forhandlings- eller et beslutningsreferat. Nogle medlemmer af skolebestyrelsen ønsker et forhandlingsreferat så man bedre kan orientere sig i referatet.
Skolebestyrelsen overvejede hvorvidt referatet kan laves på en måde så alle kan tilgå det og lave rettelser til referatet eller indsigelser kan fremgå af referatet.
Det blev fremhævet, at der skal drages omsorg for, hvad der må stå i referatet og dermed afvejes, hvor meget der kan fremgå.
Der prøves med at lave et lidt mere fyldestgørende referat for dette møde. |
Overskrift |
|
Referat |
Sara Saltari Bertelsen er trådt ud af skolebestyrelsen. Julie Bek og Janne Hansen bliver nye ordinære skolebestyrelsesrepræsentanter. Louise Krogh overgår til at være suppleant. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Forvaltningen deltager på dette punkt og giver en status på byggeriet af ny skolegård. Sune Wæsel inviteres med under dette punkt. Desuden deltager forvaltningen ved Finn Holm Carstensen og Hans Peter Aggebo. |
Indstilling |
Drøftelse og status |
Bilag |
Ingen |
Referat |
Forvaltningen orienterede om, at byggeriet er godt i gang – og konkret opdelt i 3 deletaper. Dette gør bl.a. at skolegården kan blive frigivet til ibrugtagelse i forskellige etaper.
Etape 1 Asfaltering ved kommende boldbaner påbegyndes i uge 42 Uge 43 kommer der hegn og legeredskaber. Kunstgræs på den ene bane. Den store bane bliver asfalteret – males først til foråret, men kan tages i bruge midt november. Arbejdet med gården på Dr. Priemesvej påbegyndes herefter. Boldbanerne er klar omkring slut november til ibrugtagelse.
Etape 2 Den gule mur mellem de to villaer og skolens gule fløj fjernes i efterårsferien. Der kommer en diamantskærer fredag d. 14. oktober som larmer meget. På den lave mur etableres bænke. Lang bænk hen til Hollændervej
Etape 3 Det midterste areal etableres til sidst - med færdiggørelse i marts. Nede i det forsænkede område kommer der nyt træ og kunstgræs med en ordentlig afslutning. Der etableres udeundervisningsområdet med overdækning. På det gule område langsgående med vejen kommer en naturlig niche med store spejle. Siddemuligheder under træerne.
Efterfølgende spørgsmål og drøftelser: Skolebestyrelsen gør forvaltningen obs på, at skolebestyrelsen ikke har set det endelige tilbud, der vandt udbuddet.
Orientering om, at der er en myndighedsafklaring i forhold til højden på tårnet i skolegården. Der savnes også en sikkerhedsafklaring. Forvaltningen orienterer om, at ved Skolen ved Søerne er der et tilsvarende højt legetårn, der er meget populært og et søgt samlingsområde. Ligeledes er det lavet flere steder med succes. Videre orientering om, at der er faldunderlag omkring tårnet.
Der er en bekymring fra det lille elevråd og fra skolebestyrelsen i forhold til højden på tårnet.
Videre drøftelse af tidsplan for byggeriet. En fra bestyrelsen siger at han kan forstå at processen er lidt forsinket. Forvaltningen orienterer om, at projektet følger tidsplanen.
Der er et ønske om, at legeværdien og opholdsrum vægtes – fremfor fine dæksler og særligt underlag. En anden fra skolebestyrelsen siger, at sikkerhed er den første prioritet.
Opmærksomhed fra bestyrelsen ift. kunstgræs på trappen, og om det kan blive glat i dårligt vejr. Forvaltningen vil se på trappen i forhold til kunstgræs.
Der spørges ind til materialet i forhold til spejle, der skal etableres på nogle vægpartier. Forvaltningen oplyser, at der er sikkerhedsgodkendte spejle, man ikke kan skære sig på.
Der spørges ind til om bestyrelsen kan få indblik i de prioriteringer, der kan komme til at blive taget i forbindelse med byggeriet.
Ønske fra skolebestyrelsen om orientering, når der prioriteres i forhold til legeværdi, sikkerhed og opholdsrum. Dette gives der lovning på fra forvaltningen.
Shared space skolegård på Hollændervej Orientering fra forvaltningen om, at området fra Amicesvej bliver lukket, men med en brandvej- og der lægges op til at det gøres til et permanent legeareal.
Der er mulighed for, at skolen/skolebestyrelsen kommer med input i forhold til, hvordan det skal laves.
Skolebestyrelsen ønsker at se tegninger på det nye område. Der nævnes at der skal være en opmærksomhed på cykelparkering. Orientering om, at det er Jens Løve i forvaltningen, der står for det nye område. Kristian følger op.
Forvaltningen orienterer om, at der ikke er reduktioner i forhold til planer for det kommende areal, og at der snarest kommer en nabohøring i forhold til området. Orientering om, at arbejdet ligger i forlængelse af arbejdet i skolegården.
Kristian bliver bindeled i forhold til skolens inddragelse omkring det nye område. Referater fra byggemøder fremsendes til skolebestyrelsen af Kristian. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Skolemad på Frederiksberg har været i udbud, men ingen har budt ind på opgaven. Skolebestyrelsen har undersøgt muligheder og tilbud og ønsker at gå videre med muligheden for at etablere en lokal madordning på skolen. |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Skolebestyrelsen har igangsat et arbejde med at afdække muligheder i forhold til et selvorganiseret madtilbud på skolen. Der er en opmærksomhed på, hvordan det kan holdes prismæssigt nede, da tilskuddet fra kommunen bortfalder, ligesom der skal findes praktiske løsninger ift. administration af modellen, hvis det kommer dertil.
Det nævnes af en forælder, at det er vigtigt, at der er et vegansk/vegetarisk tilbud. Eleverne påpeger, at trægafler ikke er så spændende at spise med.
|
Overskrift |
|
Baggrund |
Fra skoleåret 2022-23 afskaffes elevplanerne og erstattes af meddelelsesbogen. Meddelelsesbogen skal understøtte skolernes samlede praksis for evaluering og fremme dialogen mellem elev, forældre og skole om elevens udvikling – fagligt såvel som den alsidige udvikling. Skolens personalegrupper har fået præsenteret udkast til princippet, kommenteret det og skolebestyrelsen arbejder videre med princippet. |
Indstilling |
Beslutning |
Bilag |
Princip for meddelelsesbogen på Ny Hollænderskolen |
Referat |
Siden bestyrelsesmødet i september er der lavet et udkast fra skolens side og der er kommet forskellige input i forhold til dette fra andre i skolebestyrelsen.
Der er et ønske om, at meddelelsesbogen ikke bliver et alt for bureaukratisk værktøj. Skolebestyrelsen diskuterede hvor meget og hvor ofte meddelelsesbogen skal bruges.
Processen herfra er, at udkast til princip sendes ud i forældrekredsen i skolebestyrelsen med mulighed for at komme med input, og drøftes igen på SB-mødet i november.
Det blev oplyst, at flere af kommunens andre skolebestyrelser ikke har påbegyndt et egentligt arbejde med princip for meddelelsesbog. Naturligt at dele erfaringer om arbejdet på tværs af bestyrelser. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Skolebestyrelsens arbejdsgruppe om mellemformer har mødtes med skolebestyrelserne på de øvrige mellemformsskoler og giver en kort status. |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Kristian orienterede om, at der arbejdes fortsat med det udgangspunkt, at der skal være to mellemformer på Ny Hollænderskolen, såfremt der er børn til dette. Grupperne placeres sandsynligvis i indskoling og på mellemtrinet
Der er igangsat arbejde på tværs af skolerne, med understøttelse af forvaltningen, vedrørende beskrivelser af, hvordan mellemformener kan se ud på de forskellige skoler.
Der afholdes mange procesmøder, men der mangler at blive truffet nogle beslutninger for hvordan formen skal være. Dette sinker skolens arbejde med det videre implementeringsarbejde.
Politisk er der et ønske om toninger i mellemformerne, hvilket rejser nye spørgsmål.
Skolebestyrelsen har afholdt møde på tværs af skolerne på forældreniveau, hvor der deles viden på tværs af skolerne. |
Spisepause kl. 18.20-18.30
Overskrift |
|
Baggrund |
Skolen fremlægger de nuværende traditioner og hvilke initiativer der er sat i værk. |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Skolebestyrelsen er optaget af arbejdet med at styrke skolens fortælling, traditioner, værdier og kultur. Det samme er skolens ledelse og medarbejdere.
Kristian orienterede om, at der har været opstartsmøde i lærernes kulturudvalg, hvor målet har været at kortlægge hvilke traditioner skolen allerede har og hvilke, der ønskes fremadrettet. Skolen har lavet en oversigt over hvilke arrangementer, der er på Ny Hollænderskolen i dag. Der er ønsker fra personalet om fx emneuger eller aktiviteter, der samler skolen.
Skolebestyrelsen drøftede videre, hvordan det videre arbejde skal være i forhold til inddragelse af elever og forældre:
|
Overskrift |
|
Baggrund |
Der har været afholdt ansættelsessamtaler og skolebestyrelsen får forelagt status. |
Indstilling |
Status |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Orientering om, at ansættelsesproces er afsluttet., og at der var mange velkvalificerede kandidater blandt ansøgerne. Et enigt ansættelsesudvalg pegede på Marianne Blixt Wolters, der pt. er ansat som souschef på skolen ved Duevej. Hun starter d. 1. november på Ny Hollænderskolen. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Der har været arbejdet med princip for lærerkontinuitet som skal endeligt vedtages. Handleplan for lærerfravær drøftes endvidere. Opdateret vikarpjece fremlægges. |
Indstilling |
Orientering og beslutning |
Bilag |
Princip for lærerkontinuitet |
Referat |
Princippet for lærerkontinuitet blev vedtaget i foråret. Orientering om, at der nu er udarbejdet en handleplanen til princippet som beskriver, hvordan der sikres god kommunikation ved skift og justeringer i årgangsteams og lærerbemanding særligt i forbindelse med opsigelser, barsler og langtidssygemeldinger og hvordan det håndteres og kommunikeres til elever, forældre og medarbejdere.
Derudover orientering om opdateret version af vikarpjecen, der bruges ved ansættelse af nye vikarer. Skolebestyrelsen har været med i dialogen og kommet med input til begge produkter. Obs på at begge dele kommunikeres til forældre. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Kort fremlæggelse af vikarforbrug |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Oversigt over vikarforbrug |
Referat |
Kristian gennemgik vikarstatistikken, og at det er tilnærmede værdier der ikke nødvendigvis er gældende for alle elever. Tallene giver anledning til refleksion og eftertænksomhed i forhold til om der skal iværksættes handlinger ift. en klasse/medarbejder.
Skolebestyrelsen påpeger vigtigheden af, hvordan fravær håndteres – fx at det er den samme vikar, der varetager en længere sygemelding.
Derudover er der fravær i forbindelse med kurser og uddannelse. |
|
Overskrift |
|
|||||||||||
|
Baggrund |
|
|||||||||||
|
Indstilling |
Orientering og drøftelse |
|||||||||||
|
Bilag |
Strategi for naturfagene på Frederiksberg 2023-2028 |
|||||||||||
|
Referat |
Klub: Orientering om budget 2023 og hvordan det påvirker klubbens drift, og at det har store konsekvenser for klubben. For klubbens vedkommende ligner det en besparelse på et beløb omkring 700.000 kr., og vil træde i kraft fra starten af 2023.
Der er en stor bekymring for hvilke konsekvenser det kommer til at have for klubben og også bekymring for personalefastholdelse.
Der spørges ind til, hvordan skolebestyrelsen evt. kan understøtte klubben? Kan man byde ind på andre puljer i kommunen fx i forhold til en større pulje omkring forebyggelse? Kan der laves private partnerskaber der kan give flere midler?
Høringssvar for naturfagsstrategi: Der er en frist d. 4. november, det er aftalt at Lasse og Kristian laver udkast til høringssvar som sendes rundt i skolebestyrelsen efter efterårsferien. |
|||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
|
|||||||||||