Understøttende undervisning

Princip for understøttende undervisning på Ny Hollænderskolen.

Den understøttende undervisning til klassen for 1.-3. årgang varetages af klassens lærere og pædagoger fra SFO fordelt med 25% af tiden til lærerne og 75% af tiden til pædagogerne. Ny Hollænderskolen har i skoleåret 2019/2020 fået Undervisningsudvalgets tilladelse til at understøttende undervisning konverteres til flere lektioner med to voksne. Fra 4. årgang til 7. årgang lærere/pædagoger og på 8. og 9. årgang to lærere. Det er en dispensation som kun kan gives for et skoleår ad gangen. Der skal ansøges i foråret 2020, hvis den nuværende ordning skal videreføres i skoleåret 2020/2021.
Grundlæggende er tilgangen, at to fagprofessionelle kan være med til at give undervisningen flere aspekter med målrettet fokus på elevernes læring og trivsel.  Teamsamarbejdet mellem lærere og pædagoger er skemalagt på fast tidspunkter, ugentlig for indskolingen og hver tredje uge for 4.-9. klasse.

Formål:
Eleverne vil blive præsenteret for forskellige læringsformer, tid til mere faglig fordybelse i forhold til faglige discipliner interesser og kompetencer. Den understøttende undervisning skal bidrage til, at alle elever udfordres og samtidigt understøtte det eksperimenterende aspekt i undervisningen.

Organisering:
Folkeskolens formål og fælles mål i forskolens fag ligger til grund for organiseringen af den understøttende undervisning. Understøttende undervisning skal supplere og understøtte undervisningen i fagene. Understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger eller personale med relevante faglige kvalifikationer. Den understøttende undervisning er ikke omfattet af holddannelsesreglerne.

Mål:
- At skabe læringsaktiviteter, der understøtter læreprocesser i forhold til alle elever udfordres fagligt og socialt.
- At skabe undervisning, der understøtter årgangens, klassernes samt den enkelte elevs trivsel og fællesskab.
- At styrke redskaber til konflikthåndtering, selvstændighed og livsduelighed
- At arbejde med varierende undervisningsformer, emner og fagområder som åbner skolen mod omverden
- At bevægelse tænkes ind i skolens undervisning
- At de timeløsefag kan være en del af den understøttende undervisning

Indholdsmæssig retning:
Understøttende undervisning kan både være fagrelateret og have et bredere indhold og skal koble teori og praksis. Indholdet kan være obligatoriske emner og projekter med fokus på elevernes alsidige og personlige udvikling. Fagligheden kan gå på tværs af forskellige fagområder, naturfaglige, humanistiske, og praktisk-musiske fagområder.