Princip for trafikadfærd omkring Ny Hollænderskolen, SFO og Klub Fortet

Formål

Princippet skal understøtte, at skole, forældre og elever hjælpes ad med at indarbejde gode trafikvaner og samarbejde omkring, at eleverne opnår sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv eller andre.

At opnå god og sikker trafikadfærd ved Ny Hollænderskolen, og dermed forebygge ulykker på vej til og fra skole, SFO og Klub Fortet.

At flest muligt af skolens elever går eller cykler til skole, så vi kan minimere antallet af biler på skolevejene om morgenen, understøtte at eleverne bevæger sig mere samt være med til at mindske luftforureningen i nærområdet.

Skolens ansvar

Skolens holdning er, at det er vigtigt, at børnene lærer at færdes i trafikken ved at cykle eller gå i skole. Det giver bedre trafikanter, mindre trafikkaos og mere tryghed for alle.

Det er skolens ansvar, at eleverne igennem hele skoleforløbet undervises i sikker færdsel i trafikken.

At træne elevernes færdigheder i at færdes sikkert på udflugter, samt træne og øve færdselsvejen fra undervisning til fritidstilbud.

At skolens ledelse orienterer forældre og elever om skolens princip for trafikadfærd, og at der bl.a. på forældremøder drøftes, hvad skolen og forældrene kan forvente af hinanden.

At skolen etablerer skolepatrulje hvert år.

Forældrenes ansvar

Skolens færdselsundervisning bygger oven på den grundlæggende forståelse og træning i sikker trafikadfærd, eleverne har med hjemmefra.

Det er vigtigt, at forældre er gode rollemodeller for børnene i trafikken og overholder fartgrænser og respekterer parkeringsregler på skolevejen.

At forældre, der kører deres børn i skole enten sætter deres børn af ca. 100 meter fra skolen eller afsætter barnet før kl. 7.45.

At børnene bruger cykelhjelm og parkerer deres cykel på en hensigtsmæssig måde.

At sikre at børnenes cykler har lovpligtigt lys og reflekser på.

At respektere skolepatruljens anvisninger.

Elevernes ansvar

Det er elevernes ansvar at have en fornuftig og respektfuld færden i trafikken til og fra skole uden risiko for sig selv eller andre.

At eleverne i de ældste klasser er bevidste om, at de er rollemodeller for de mindre elever – også i forhold til trafiksikkerhed.

At bære cykelhjelme og ikke anvende mobiltelefoner, når eleverne cykler i skole-, sfo- og klubtiden.

At parkere cykler og løbehjul i skolens cykelstativer eller løbehjulsstativer.

At respektere skolepatruljens anvisninger og støtte ved at melde sig til at være skolepatrulje.

Revideret i skolebestyrelsen februar 2024