Trivsel

Princip for trivsel
08.12.2019
Princip under Folkeskoleloven § 44, stk. 2 om ”samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet.
”Princip for trivsel” tager udgangspunkt i Ny Hollænderskolens Antimobbestrategi.
For en detaljeret information se ” Ny Hollænderskolen – står sammen mod mobning”.

”Princip for trivsel” afløser ”Ny Hollænderskolens og SFO Ny Hollænder trivsels- og mobbepolitik” samt ”Principper for fremme af trivsel og forebyggelse af mobning”

Princippet skal revideres igen i november 2021.
Formålet med princippet:
• At der konstant er en opmærksomhed på, at vi som bestyrelse ønsker fokus på elevernes trivsel.
• At skolens elever trives og udvikler sig i både de faglige og sociale fællesskaber.
• At alle elever føler sig som værdige deltagere i læringsfællesskaberne og har det godt sammen med deres klassekammerater og de voksne både i skolen, på SFO’en og klubben.
Målet med princippet:
• At alle skolens parter bakker op om at trivsel prioriteres højt i hverdagen.
• At der på Ny Hollænderskolen er fokus på, at undervisningen bliver et fælles omdrejningspunkt for klassens sociale sammenhold. At eleverne føler sig som en del af en sammenhæng og mærker,
at det giver mening at deltage.
• At alle medarbejdere har i samarbejde med forældre fokus på og ansvar for, at alle børn indgår i positive og sunde fællesskaber.
• At det er et fælles ansvar for ledelse, lærer, pædagoger, forældre og elever at ingen bliver mobbet og ethvert tilløb standses.

Skolen, SFO og Klubs ansvar:
• Mini-guide fra antimobbestrategien udleveres ved indskrivning til Ny Hollænderskolen, og præsenteres ligeledes ved første forældremøde i april.
• At viden om trivsel samt skolens antimobbestrategi formidles af årgangsteamet til forældre på forældremøder.
• At der afholdes ugentlige klassemøder.
• At den enkelte elevs trivsel tages op ved skole/hjem samtalerne.
• At der i opstarten af 0. klasse er tilknyttet vejledere, der kan være med til at understøtte de trygge læringsmiljøer med fokus på rutiner og klasseledelse.
• At proceduren fra antimobbestrategien følges ved mistanke eller henvendelse om af en elevs mistrivsel. (Mistanke – Afdækning – Planlægning af tiltag – Intervention – Evaluering.)
• At der er et tæt samarbejde mellem skole og fritidsinstitution. Dette sikres ved: Skemalagt teammøde for årgangens lærere og pædagoger. Lærere og pædagoger har fælles tid med børnene. Både lærere og pædagoger inddrages ift. status og udvikling af en klasses/gruppes/elevs trivsel og udvikling gennem hele skoleforløbet.
• I SFO og Klub-regi arbejder pædagogerne målrettet med kultur for samvær ved bl.a. afholdelse af børnemøder med fokus på temaer samt ved at opfordre og motivere børnene til at søge positive børnefællesskaber.

Forældrenes ansvar:
• At der arrangeres legegrupper, madgrupper og at trivsel generelt prioriteres.
• At der på forældremøder laves aftaler og rammer for fødselsdage, sociale arrangementer i klassen, anvendelse af medier, hvilke spil må spilles ved legeaftaler, fester, alkohol og rygning m.m.
• At forældre i samarbejde med medarbejdere har fokus på og ansvar for, at alle børn indgår i positive og sunde fællesskaber.
• At der i hver klasse udvælges trivsels- og kontaktforældre til henholdsvis sociale arrangementer og bindeled mellem skole og familier.
• At kontakte klasselæreren ved mistanke om en elevs mistrivsel. Derefter følges proceduren i antimobbestrategien. (Mistanke - Opbakning - Evaluering.)
• At være bevidste om de voksnes roller som kulturbærere og formidlere af hvordan, man omgås og omtaler hinanden, og hvordan man taler og agerer i kontakten med hinanden og børnene.

Elevernes ansvar:
• At inkludere hinanden i fællesskabet.
• At deltage aktivt og involvere sig i klassemøderne.
• At kontakte en lærer eller pædagog, hvis man oplever eller opdager mistrivsel i klassen.
• At elevrådet tager trivsel op til debat mindst en gang om året.

Handleplan for skolens ledelse:
• At der afholdes et obligatorisk årligt forløb for alle årgange om digital mobning og om deling/omgang på nettet.
• At der en gang årligt afholdes kompetenceudvikling for det faglige personale på Ny Hollænderskolen.
• At der en gang årligt afholdes klassekonferencer med fokus på både faglig og social trivsel og udvikling.
• At formidle at alle forældre har mulighed for at rette henvendelse til Fællesrådgivningen i forhold til psykologhjælp o. lign.
• At formidle adgang til den tilknyttede skolesocialrådgiver på Ny Hollænderskolen, som er tilstede på skolen en gang om ugen.
• At der i holdes fast i særlige arrangementer.
Positive fælles oplevelser kan være med til at skabe positive fællesskaber.
Derfor har vi på Ny Hollænderskolen en variation af:
o Venskabsklasser
o Trivselsdag årligt
o Antimobbefestival årligt
o Fællessamlinger månedligt
o Fælles national motionsdag årligt
o NH´s egen motionsdag
o Klippe/klistredag sidst i november
o Sommerfest i SFO og klub
o Julefest i SFO og klub
o Særlige dage med primære lærere/pædagoger:
 Sidste skoledag inden jul