Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjem samarbejde

Principper for skole-hjem-samarbejdet
for Ny Hollænderskolen

Ny Hollænderskolen principper for skole-hjem-samarbejdet bygger på Folkeskolelovens kapitel 1, § 1 hvor der står:
At Folkeskolen i samarbejde med forældrene skal give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Folkeskolelovens §2 stk. 3 står der, at elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.
Herudover er styrelsesvedtægten for  Frederiksberg Kommunes skolevæsen indarbejdet i skolens principper for skole-hjem-samarbejdet.


Formål
Skole-hjem-samarbejdet skal sikre den bedst mulige kontakt og et konstruktivt samarbejde mellem elever, skole og forældre baseret på en god og ligeværdig dialog, tæt samspil og gensidig respekt. Formålet er at sikre elevernes trivsel, udvikling og læring, og at alle parter oplever og deltager i et positivt og konstruktivt samarbejde.
 

Skolen skaber fundamentet for et godt skole-hjem-samarbejde ved barnets skolestart. Derfor er der i 1. maj-perioden i SFO og i 0-klasse et særligt fokus på at få etableret dette samarbejde.

Mål for skole-hjem-samarbejdet
Forældrene er orienteret om klassens daglige liv og læringsaktiviteter herunder lektier, så de aktivt indgår i samarbejdet med skolen om deres barns og klassens trivsel i undervisningen og SFO/Klub.

Skole-hjem-samtalerne danner, med udgangspunkt i en gensidig orientering om elevens situation og udvikling, grundlag for at forældre, lærere og pædagoger i samarbejde fremmer elevernes trivsel og deres tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer.

Elevplanen fungerer som udviklingsredskab for lærere, elever og forældre. Den skal kvalificere dialogen mellem skole og hjem og styrke opfølgningen af, hvordan skolen og forældrene fremmer elevens trivsel og læring.


Skole-hjem-samarbejdet fungerer på flere niveauer:

- omkring det enkelte barn
Den primære kommunikation omkring det enkelte barn foregår på kommunikations-platformen Aula med meddelelser mellem forældre og skolens personale. Alle brugere i Aula formulerer sig venligt og kortfattet og altid til den mindst mulige målgruppe for at minimere informationsmængden.

Henvendelser fra forældre til skolen skal derfor ske til den relevante lærer eller skolepædagog.

Alle skolens lærere og pædagogiske medarbejdere tjekker hver arbejdsdag beskeder og relevante grupper i Aula og reagerer hvis nødvendigt.

Ved alle skriftlige henvendelser til skolen bør forældre have et svar efter senest tre arbejdsdage. Dette svar er ikke nødvendigvis det endelige svar, men kan i første omgang være bekræftelse for modtagelse af henvendelse med angivelse af videre forløb.

Skole-hjem-samtaler
Forældre til børn på skolen tilbydes en årlig samtale, der sikrer et dialogisk forum for samarbejdet mellem skole og hjem omkring børnenes personlige, sociale og faglige udvikling.  Målet er at give forældrene fyldestgørende viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring og om elevens udvikling i alle fag samt trivsel.

 

Den årlige samtale på 20 minutter er mellem elevens primære lærere, elevens forældre ligesom eleven som udgangspunkt deltager på alle klassetrin. Skolepædagoger kan deltage i skole-hjem-samtalerne efter aftale.
Hvis der i dialogen mellem forældre og lærere opstår behov for yderligere samtaler, kan det tilbydes efter konkret vurdering.

Samtalen har fokus på elevens faglige niveau i forhold til klassen og i forhold til, hvad der må forventes samt på elevens sociale trivsel og engagement. Endvidere skal samtalen hjælpe forældrene med at understøtte eleven faglige og sociale udvikling.

Forud for skole-hjems-samtalen udfylder barnet en skema om egen trivsel og der holdes en elevsamtale mellem den enkelte elev og elevens klasselærer.
Herudover vil elevens lærere udarbejde den årlige elevplan, som vil være tilgængelige på læringsplatformen forud for samtalen. Elevplanerne er primært rettet til forældrene. Elevplanerne laves i en enkel og klar form, så det bliver en arbejdsmæssigt overskuelig opgave for de enkelte lærere at udarbejde dem og for forældre og elever at forholde sig til dem.

Det forudsættes at forældre og elever læser elevplanen som forberedelse til skole-hjem-samtalen.
Fra skolens side sikres en rimelig udmelding af hvornår skole-hjem-samtale afholdes. Skole- hjem-samtaler skal afvikles inden kl. 17.00 på hverdage. Forældre tilmelder sig via Aula.

Skolen kan, hvis den finder det nødvendigt, indkalde forældrene til flere samtaler eller møder – eventuelt med deltagelse af eksterne fagpersoner (skolelæge, sundhedsplejerske, talepædagog og psykolog).


- omkring den enkelte klasse        
Den primære kommunikation omkring den enkelte klasse foregår på kommunikations-platformen Aula med meddelelser mellem forældre og skolens personale samt indbyrdes mellem klassens forældre.
 

Ugeplaner
Ugeplanen formidler, hvad der arbejdes med i den gældende uge indenfor faglektionerne, hvilken forberedelse, der forventes fra elevens side samt anden relevant information, der gør det muligt for forældrene at understøtte deres barns læring og det praktiske skole-hjem- samarbejde.

Ugeplanen udarbejdes af klassens fag-lærere, og skal være tilgængelig for forældre og elever på Aula i løbet af fredagen i det forudgående uge. Ugeplanen er dynamisk og der kan derfor forekomme ændringer i planen i løbet af ugen.

Forældre og elever forventes at orientere sig i den gældende ugeplan ift. lektier, særlige forhold, arrangementer mv., så eleven møder velforberedt i alle henseender.


Årgangsbrev

Årgangsteamet udsender ved skoleårets begyndelse et årgangsbrev med som minimum følgende indhold:

  • Orientering om hvilke lærere og pædagoger, der vil være tilknyttet klassen i det gældende skoleår
  • En kort beskrivelse de kompetence mål, der er fastlagt for årgangen
  • Øvrige indsatser og fokusområder, der er relevante for årgangen/klassen
  • Kontaktmuligheder for forældrene samt retningslinjer for bl.a. fridage og ferie udenfor de ordinære ferieperioder
     

Forældre kan løbende orientere sig yderligere om de fastlagte kompetence mål på læringsplatformen.

Forældremøder
Hvert år ved skolestart arrangeres et forældremøde med som minimum følgende emner:

  • Forældre og læreres forventninger til hinanden og til skoleåret
  • Leveregler for skolen og klassen (ex. Konflikthåndtering, SoMe, brug af telefoner, mad og drikke, transport til og fra skole, ferie og fridage mm)
  • Klassens trivsel
  • Elevrådet; klassens repræsentanter og elevrådets arbejde
  • Etablering af trivselsgruppe og afstemning af antal fællesarrangementer
  • Kontaktforældre vælges
  • Orientering om de faglige årsplaner for klassen, herunder en foreløbig kalender over skoleårets planlagte arrangementer.

 

Alle forældre og elever kan anmode om at få emner taget op på forældremøder, og kontaktforældre kan inddrages i planlægning af møderne.
Det anbefales at en forælder tager referat af mødet. Referatet sendes efterfølgende til alle forældre.

Det forventes at forældre deltager konstruktivt på forældremøderne.


Trivselsgruppe
Det anbefales at der i den enkelte klasse etableres en trivselsgruppe, der har til formål at understøtte klassens sociale trivsel. Trivselsgruppen består forældre, der står for at planlægge sociale arrangementer for klassens børn og forældre. Arrangementernes karakter samt hvor mange arrangementer, der holdes i løbet af året, afstemmes på forældremødet.

I indskolingen og på mellemtrinnet kan der desuden etableres legegrupper, hvor børnene i mindre grupper på skift besøger hinanden. Formålet er at få etableret sociale bånd på tværs af klassen – også mellem forældrene. Det anbefales at forældre afsætter tid til at danne relationer til klassens øvrige forældre, da et godt forældresamarbejde er afgørende for klassens og elevernes trivsel. Der kan hentes inspiration til trivselsarrangementer mm. i Ny Hollænderskolen anti mobbestrategi.

 

Kontaktforældre
Der vælges to kontaktforældre i hver klasse. Kontaktforældrene vælges for et skoleår af gangen.
Kontaktforældrenes rolle er først og fremmest at medvirke til at styrke skole-hjem-samarbejdet i den enkelte klasse og dernæst at fungere som kontaktmulighed mellem klassens lærere og klassens øvrige forældre og som bindeled til skolebestyrelsen.

Læs mere om kontaktforældrenes rolle på skolen hjemmeside.

 

- omkring skolen som helhed
Skolens ledelse og administration orienterer gennem målrettet information via Aula overordnet om skolen, fællesarrangementer, feriekalender mv.
Skolens administration videreformidler herudover om relevante forhold og arrangementer fra andre relevante aktører.

 

SFO / Skolefritidsordning
Skolen SFO-afdelinger orienterer via Aula om SFO-afdelingens aktiviteter, åbningstider, lukkedage mv.
 

Klub Fortet
Fortets personale orienterer via Aula om Fortets aktiviteter, åbningstider, lukkedage mv.

- i skolebestyrelsen
Skolebestyrelsen på Ny Hollænderskolen består af to medarbejderrepræsentanter, to elevrepræsentanter samt syv forældrerepræsentanter samt suppleanter. Herudover deltager skolens leder, souschef, Klub-leder og SFO-leder på Skolebestyrelsesmøderne.
Skolebestyrelsens konstellation er fastlagt i Styrelsesvedtægten for Frederiksbergs Kommunes skolevæsen.

 

Folkeskoleloven slår fast, at skolebestyrelser skal sætte den overordnede retning for skolen gennem en række principper for skolens virksomhed. Principperne udtrykker mål og værdier for skolen.
Skolebestyrelsen på Ny Hollænderskolen udarbejder således de principper og retningslinjer, der er gældende for skolen. Principperne kan findes på skolen hjemmeside.

 

Skolebestyrelsen orienterer løbende om Skolebestyrelsens arbejde  gennem målrettet information på kommunikationsplatformen Aula.
 

Skolebestyrelsens årsmøde

Skolebestyrelsen afholder et årligt møde for alle skolens forældre. På mødet fremlægges skolebestyrelsens årsberetning samt hvilke fokusområder skolebestyrelsen vil arbejde med det kommende år. Samtidig lægges op til drøftelse med forældre om deres forventninger til skolebestyrelsens arbejde.

Skolebestyrelsen indkalder alle skolens kontaktforældre til et årligt møde, og udsender materiale om kontaktforældrenes rolle og indflydelse.
Det er hensigten at skolebestyrelsen i løbet af skoleåret inviterer kontaktforældrene på skolens tre trin (0-3. klasse/ 4-6. klasse/ 7-9. klasse) til et fælles møde, hvor emner af særlig relevans for det enkelte trin kan debatteres.

Principperne for Skole-hjem-samarbejdet for Ny Hollænderskolen er udarbejdet og vedtaget af Skolebestyrelsen i maj 2019.

 


Kommunikationsplatform
Ny Hollænderskolen bruger den nationale digitale kommunikationsplatform Aula

https://www.aula.dk

 

Læringsplatform
På Ny Hollænderskolen bruges læringsplatformen Min Uddannelse

https://www.minuddannelse.net

 

Ny Hollænderskolens website

https://www.frb-nh.aula.dk

 

Folkeskolens mål, love og regler

https://uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler

 

Styrelsesvedtægt for Frederiksbergs Kommunes skolevæsen

https://www.frederiksberg.dk/sites/default/files/2017-10/styrelsesvedta…

 

Skole og Forældre

Skole og Forældre er landsorganisationen for skolebestyrelser og forældre i folkeskolen.

På organisationens website finder man artikler, materiale og inspiration i relation til at være forældre til børn i folkeskolen og til skolebestyrelsernes arbejde.

http://skole-foraeldre.dk