Princip for undervisningens organisering, teamdannelse og lærerkontinuitet

Ny Hollænderskolen er en afdelingsopdelt skole med en opstartsafdeling fra 1.-5. klasse og en afslutningsafdeling fra 6.-9. klasse, hvor undervisningens planlægning, udvikling og gennemførsel sker i årgangsteams.

Eleverne vil således som udgangspunkt opleve at få et nyt lærerteam efter børnehaveklasse, og efter 5. klasse.

Formål:
Denne organisering skal sikre fokus på kontinuitet i elevernes læring og trivsel samt skole/hjemsamarbejde gennem et længere undervisningsspænd med kendte lærere. Ligeledes skal organiseringen sikre et længerevarende og dermed effektivt teamsamarbejde, der danner rammen om et forpligtigende samarbejde omkring udvikling af fag i forhold til nationale trinmål.

Organisering:
Afdelingsteamet sammensættes ud fra faglighedskriterier, således at alle fagområder inden for den pågældende afdelings fagkreds så vidt muligt kan læses af teamets lærere. Det tilstræbes at den enkelte lærer varetager alle sine undervisningsopgaver inden for samme afdeling. Fagområder der ikke kan dækkes fagligt forsvarligt af afdelingen, varetages af faglærere fra anden afdeling.

Mål:
Alle lærere er kun tilknyttet ét årgangsteam og teamet sammensættes således, at så få lærere som muligt dækker årgangens klasser og fag. Fagfordelingen skal ske således at fagene er dækket forsvarligt ind; det vil sige, at det tilstræbes at fagene varetages af linjefagsuddannede lærere eller lærere med lignende kvalifikationer. I organiseringen vægtes for eleverne kendte lærere i opstartsafdelingen, hvorimod linjefagsdækningen prioriteres højere i afslutningsafdelingen.

Skolens ansvar:
Skolens ledelse har ved teamdannelse fokus på, at klasser oplever lærerkontinuitet. Har en klasse oplevet mange lærerskift indgår klassens historik med særlig vægt i overvejelserne, når der dannes nye klasse- og årgangsteams.

Det er skolens ledelse, der træffer den endelige beslutning om sammensætning af årgangsteams ud fra lærerønsker og hensyntagen til den faglige dækning af fagene. Lærere i et årgangsteam kan over for ledelsen fremkomme med ønsker om afdelingsskifte. Afdelingsskiftet kan kun ske, såfremt ledelsen skønner, at der er pædagogiske eller personalemæssige (herunder arbejdsmiljømæssige) begrundelser for skiftet eller særligt behov for at sikre lærerkontinuiteten i en bestemt klasse.

Supplement til princippet:
I tilknytning til princippet har Ny Hollænderskolen udarbejdet retningslinjer, som sikrer hvordan skolen mest muligt skaber stabilitet og kontinuitet omkring elevernes læring og trivsel og skole/hjemsamarbejdet i forhold til de ikke-planlagte skift og justeringer i årgangsteams og lærerbemanding, som sker i løbet af et skoleår. Retningslinjerne beskriver, hvordan skolen håndterer tre typiske situationer, som ofte giver anledning til, at klasser, forældre og medarbejdere vil opleve ændringer i organisering, årgangsteams og lærerkontinuitet i løbet af et skoleår. Det drejer sig særligt om situationer i forhold til læreres opsigelser, barsler og langtidssygemeldinger.

Godkendt i skolebestyrelsen d. 1. marts 2022