Princip for meddelelsesbogen på Ny Hollænderskolen

Meddelelsesbogen er et værktøj, som skal støtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole om den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling.

På Ny Hollænderskolen anvendes meddelelsesbogen til den skriftlige del af skole-hjem-samarbejdet, hvor omdrejningspunktet er elevens faglige og alsidige udvikling. Meddelelsesbogen udarbejdes altid for fagene dansk og matematik samt for elevens alsidige udvikling for alle årgange. Dertil kan yderligere fag indgå i meddelelsesbogen i løbet af elevens skoleforløb. Oversigt over fag, der kan indgå, udarbejdes og tilpasses i Ny Hollænderskoles retningslinjer for meddelelsesbogen.

Formålet med meddelelsesbogen er at understøtte:

• at alle elever skal have det bedste ud af deres skolegang
  • at bidrage til en endnu stærkere kultur for evaluering og opfølgning på Ny Hollænderskolen
  • at skabe de bedste rammer for den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling.

Mål
Meddelelsesbogen er omdrejningspunkt for den løbende dialog mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvikling. Det er målet:

• at indholdet i meddelelsesbogen er praksisnært og fremadskuende for den enkelte elev
  • at opnå en skriftliggørelse af skolens viden om elevens faglige og alsidige udvikling
  • at elevens engagement i egen udvikling styrkes
  • at forældrene får viden om og kan understøtte deres barns trivsel og udviklingspotentiale
  • at alle parter oplever værktøjet som meningsfuldt og ubureaukratisk
  • at eleverne oplever, at deres deltagelsesmuligheder, trivsel og faglige udbytte udvikler sig i samarbejde med deres forældre og skole
  • at eleverne får en oplevelse af mestring og får øje på egne ressourcer.

Skolens rolle
Ny Hollænderskolen ser meddelelsesbogen i samspil med den øvrige løbende dialog mellem elev, forældre og skole, herunder kommunikation via Aula, skole-hjemsamtaler, elevsamtaler, forældremøder mv. Skolen skal:

• løbende følge den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling.
  • formulere sig praksisnært og fremadskuende i meddelelsesbogen
  • udarbejde indhold i meddelelsesbogen i god tid før den årlige skole-hjemsamtale
  • opdatere indhold i meddelelsesbogen inden skoleårets afslutning
  • inddrage elevens input fra den årlige elevsamtale i udarbejdelsen af status og mål for den faglige og alsidige udvikling.
  • Sikre at mål og tiltag som er aftalt i handleplaner for elever i udfordringer fremgår i meddelelsesbogen.
  • informere forældrene når meddelelsesbogen synliggøres

Forældre og elevens rolle

• For at styrke samspillet og dialogen er det forventningen, at forældre orienterer sig i meddelelsesbogen, når den synliggøres inden skole-hjemsamtalen, og at de gennemgår indholdet i meddelelsesbogen med deres barn inden skole-hjemsamtalen.
  • For at styrke elevens engagement i egen udvikling, bidrager eleven med input til formuleringen af status og mål for den faglige og alsidige udvikling ved den årlige elevsamtale.

Vedtaget i skolebestyrelsen januar 2023