Referat af skolebestyrelsesmøde tirsdag den 6. september 2022 kl. 17.00 -19.30
Forældrerepræsentanter:
- Susanne Nørlund Munk (formand)
- Dea Donkin (næstformand)
- Ditte Handreck
- Louise Krogh - afbud
- Morten Winther
- Rasmus Edelberg – afbud
- Sara Saltari Bertelsen - afbud
Suppleanter:
- Julie Bek
- Janne Hansen
Elevrepræsentanter:
- Liva (9. årgang) - afbud
Medarbejderrepræsentanter:
- Claus Aatoft, pædagog, Fortet
- Lasse Skjerlie Gilling, lærergruppen – afbud
- Lene Boas i stedet for Lasse (lærergruppen)
Ledelsesrepræsentanter:
- Kristian Lohmann, skoleleder
- Michael Halvorsen, klubleder - Afbud
- Lars Nadybal, SFO-leder
Overskrift |
|
Referat |
Dagsorden godkendes med ønske om opfølgning på, hvad styrelsesvedtægterne siger i forhold til udsendelse af dagsorden inden mødet. Det aftales, at dagsordner for møderne fremover sendes ud med referat af sidste møde.
|
Overskrift |
|
Referat |
Ingen bemærkninger. Referater sendes til gennemsyn hos først formandskabet og derefter medlemmer i en uge, hvorefter det gøres offentligt tilgængelig med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt via skolens hjemmeside/AULA.
|
Overskrift |
|
Baggrund |
Skolebestyrelsen udarbejder årligt et årshjul for arbejdet i skolebestyrelsen, herunder fastsættelse af tilsyn, prioritering af arbejdet med principper samt øvrige emner/temaer. Forslaget til årshjulet skal på skolebestyrelsesmødet drøftes og tilpasses.
|
Indstilling |
Drøftelse og godkendelse |
Bilag |
|
Referat |
Udkast til årshjul blev drøftet og godkendt med mulige supplerende emner.
Opmærksomhed på om der udestår temaer jf. vedtægterne. Drøftelse af evt. behov for møde i december og juni. Årshjulet er dynamisk, og punkter kan således tilføjes ved behov. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Fra skoleåret 2022-23 afskaffes elevplanerne og erstattes af meddelelsesbogen. Meddelelsesbogen skal understøtte skolernes samlede praksis for evaluering og fremme dialogen mellem elev, forældre og skole om elevens udvikling – fagligt såvel som den alsidige udvikling.
|
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
|
Referat |
Kristian præsenterede formål og rammer for den kommende meddelelsesbog, herunder lærernes og pædagogernes input til arbejdet. Skolebestyrelsen drøftede de overordnede ønsker til meddelelsesbogen, herunder frekvens, form og hvilke fag, meddelelsesbogen skal dække.
Der var i drøftelserne blandt forældre en opmærksomhed på, at
En opmærksomhed på, at det ikke bliver et bureaukratisk værktøj. Enkelte forældre var fortalere for at det blev analogt, hvis lærerne ønskede dette. Indholdet skal være fremadskuende. Et ønske fra nogle forældre er også, at hyppigheden er oftere (3-4 gange om året).
På baggrund af drøftelserne udarbejder skoleledelsen udkast til princip, der efterfølgende besluttes af skolebestyrelsen. Herefter udarbejder skolen de konkrete retningslinjer for anvendelsen.
Den nye meddelelsesbog tages i brug, i dialogen mellem elev, forældre og skole, i løbet af efteråret og vil efterfølgende blive evalueret både blandt lærer, elever og forældre. |
Overskrift |
|
Baggrund |
Ny Hollænderskolen skal etablere mellemformer med start august 2023. Skolebestyrelsen følger implementeringsarbejdet på skolen og holdes løbende orienteret. Skolebestyrelsen har facilitet, at der etableres et netværk på tværs af skolebestyrelserne på Frederiksberg med henblik på at dele erfaringer fra arbejdet med mellemformer. Der gives en orientering fra dette møde. |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Kristian orienterede om den igangværende proces, hvor der trækkes på erfaring fra de skoler, der allerede i dag har specialspor. Der skal fra det kommende skoleår være to mellemforms-grupper på Ny Hollænderskolen. Der er etableret et erfaringssamarbejde om mellemform mellem skolebestyrelserne for de tre skoler: Ny Hollænder, La Cour Vej og Bülowsvej
Skolebestyrelsen følger arbejdet med mellemformer tæt, status drøftes igen på mødet i oktober. Stor opmærksomhed på økonomi, rammer samt tilstrækkelig tid til indkøring ift. implementering af mellemformer på Ny Hollænder.
|
Overskrift |
|
Baggrund |
Fokus på fastlæggelse af plan og processer for det videre arbejde |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
En bredere drøftelse af tidsplan og proces skydes til bestyrelsesmødet i oktober, hvor der også gives en orientering fra skolen om kommende tiltag. Bestyrelsen vil lægge op til at inddrage skolens kulturudvalg, elevråd samt forældre/kontaktforældre i arbejdet.
|
Overskrift |
|
Baggrund |
Der skal ansættes ny souschef på Ny Hollænderskolen. Skolebestyrelsen orienteres om tidsplan samt har mulighed for at have en/to repræsentanter i ansættelsesudvalget. |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Stillingen er slået op med ansøgningsfrist d. 22. september med samtaler ultimo september (d. 26. og 28. september). Det afklares, hvem der deltager fra skolebestyrelsen i ansættelsesudvalget.
|
Overskrift |
|
Baggrund |
Skolemad på Frederiksberg har været i udbud, men ingen har budt ind på opgaven. Skolebestyrelsen skal drøfte vi selv skal søge andre veje ift. at etablere et madtilbud. Der indhentes inspiration fra andre skoler i kommunen. |
Indstilling |
Drøftelse |
Bilag |
Ingen bilag |
Referat |
Bestyrelsen har været i dialog med forvaltningen, der desværre ikke pt. har fastlagt næste skridt i forhold til udbud, da det ikke er lykkedes ved de to foregående runder at finde interesserede leverandører. På tværs af kommunens skoler er der frygt for, at det eksisterende tilskud og pulje til madordninger bortfalder, hvis ikke der findes ny leverandør. Bestyrelsen har rakt ud til en række leverandører, der er interesserede i en aftale og vil fortsætte dialogen med både leverandører og forvaltningen for at finde en løsning, der kan passe vores skole. Dea og Janne er tovholder på dialogen og løbende status.
|
|
Overskrift |
|
|||||||||
|
Baggrund |
|
|||||||||
|
Indstilling |
Orientering og drøftelse |
|||||||||
|
Bilag |
Ingen bilag |
|||||||||
|
Referat |
SFO: Generelt er der pres på SFO’en i forhold til den daglige drift, da en medarbejder er stoppet samt øvrige vakancer.
Klub: Orientering om, at klubbens budget er blevet skåret 250.000 grundet et klassespor mindre i dette skoleår, ansættelse af to nye pædagoger, Lasse og Michael, som starter hhv. der 1. september og 1. oktober, høringssvar fra klubben i forhold til mulige budgetbesparelser på fritidsdelen. Opmærksomhed på, at 9. årgang begrænses lidt mere i deres tilbud, da de kommer i store grupper og der har været flere konfrontationer på det seneste.
Fra 4. årgang er der rejst et ønske fra nogle forældre om at frit brug af mobiltelefoner skal forbydes. Bekymringen er viderebragt, der tænkes i videre dialog.
Skole: Alle forældremøder er gennemført – der mangler alene to årgange. Kristian har deltaget i alle møder, som ny skoleleder, hvilket er blevet modtaget positivt af mange forældre.
Skolegård: Byggeriet er påbegyndt den 6. september 2022, der følges løbende op på, hvordan der kan afvikles gode pauser. Konkret er gymnastiksal og multisal taget i brug – der vil ligeledes være en løbende inddragelse af elevråd.
Møde for alle skolebestyrelser d 5. oktober 2022 Mere info og dagsorden følger fra forvaltningen.
|
|||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|