Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

September 2022

 

Referat af skolebestyrelsesmøde tirsdag den 6. september 2022 kl. 17.00 -19.30

Forældrerepræsentanter:

  • Susanne Nørlund Munk (formand)
  • Dea Donkin (næstformand)
  • Ditte Handreck
  • Louise Krogh - afbud
  • Morten Winther
  • Rasmus Edelberg – afbud
  • Sara Saltari Bertelsen - afbud

 

Suppleanter:

  • Julie Bek
  • Janne Hansen

 

Elevrepræsentanter:

  • Liva (9. årgang) - afbud

 

Medarbejderrepræsentanter:

  • Claus Aatoft, pædagog, Fortet
  • Lasse Skjerlie Gilling, lærergruppen – afbud
  • Lene Boas i stedet for Lasse (lærergruppen)

 

Ledelsesrepræsentanter:

  • Kristian Lohmann, skoleleder
  • Michael Halvorsen, klubleder - Afbud
  • Lars Nadybal, SFO-leder

 

 

Overskrift

  1. Godkendelse af dagsorden til mødet den 6. september 2022

Referat 

Dagsorden godkendes med ønske om opfølgning på, hvad styrelsesvedtægterne siger i forhold til udsendelse af dagsorden inden mødet.

Det aftales, at dagsordner for møderne fremover sendes ud med referat af sidste møde.

 

 

Overskrift

  1. Godkendelse af referat fra d. 16. august 2022

Referat 

Ingen bemærkninger. Referater sendes til gennemsyn hos først formandskabet og derefter medlemmer i en uge, hvorefter det gøres offentligt tilgængelig med de begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om tavshedspligt via skolens hjemmeside/AULA.

 

 

Overskrift

  1. Årshjul for skolebestyrelsen skoleåret 2022-2023

Baggrund

Skolebestyrelsen udarbejder årligt et årshjul for arbejdet i skolebestyrelsen, herunder fastsættelse af tilsyn, prioritering af arbejdet med principper samt øvrige emner/temaer.  

Forslaget til årshjulet skal på skolebestyrelsesmødet drøftes og tilpasses.

 

Indstilling

Drøftelse og godkendelse  

Bilag

  • Udkast til årshjul 2022-2023 NHS

Referat 

Udkast til årshjul blev drøftet og godkendt med mulige supplerende emner.

  • Gennemgang af APV, undervisningsmiljøvurdering for elever samt trivselsmåling (snarest når de foreligger),
  • formandsskabsmøder med kommunens øvrige skolebestyrelser (deltagelse og afrapportering),
  • skolens arbejde med undervisningsdifferentiering (foråret).

 

Opmærksomhed på om der udestår temaer jf. vedtægterne. Drøftelse af evt. behov for møde i december og juni. Årshjulet er dynamisk, og punkter kan således tilføjes ved behov.

 

Overskrift

  1. Indledende drøftelse af kommende princip for brug af meddelelsesbogen på NHS

Baggrund

Fra skoleåret 2022-23 afskaffes elevplanerne og erstattes af meddelelsesbogen. Meddelelsesbogen skal understøtte skolernes samlede praksis for evaluering og fremme dialogen mellem elev, forældre og skole om elevens udvikling – fagligt såvel som den alsidige udvikling.

 

Indstilling

Drøftelse

Bilag

  • Vejledning vedr. meddelelsesbog

Referat 

Kristian præsenterede formål og rammer for den kommende meddelelsesbog, herunder lærernes og pædagogernes input til arbejdet. Skolebestyrelsen drøftede de overordnede ønsker til meddelelsesbogen, herunder frekvens, form og hvilke fag, meddelelsesbogen skal dække.

 

Der var i drøftelserne blandt forældre en opmærksomhed på, at

 

En opmærksomhed på, at det ikke bliver et bureaukratisk værktøj. Enkelte forældre var fortalere for at det blev analogt, hvis lærerne ønskede dette. Indholdet skal være fremadskuende. Et ønske fra nogle forældre er også, at hyppigheden er oftere (3-4 gange om året).

 

På baggrund af drøftelserne udarbejder skoleledelsen udkast til princip, der efterfølgende besluttes af skolebestyrelsen. Herefter udarbejder skolen de konkrete retningslinjer for anvendelsen.

 

Den nye meddelelsesbog tages i brug, i dialogen mellem elev, forældre og skole, i løbet af efteråret og vil efterfølgende blive evalueret både blandt lærer, elever og forældre.

 

Overskrift

  1. Opstart af arbejdet med mellemformer på Ny Hollænderskolen

Baggrund

Ny Hollænderskolen skal etablere mellemformer med start august 2023. Skolebestyrelsen følger implementeringsarbejdet på skolen og holdes løbende orienteret.

Skolebestyrelsen har facilitet, at der etableres et netværk på tværs af skolebestyrelserne på Frederiksberg med henblik på at dele erfaringer fra arbejdet med mellemformer. Der gives en orientering fra dette møde.

Indstilling

Drøftelse

Bilag

Ingen bilag

Referat 

Kristian orienterede om den igangværende proces, hvor der trækkes på erfaring fra de skoler, der allerede i dag har specialspor. Der skal fra det kommende skoleår være to mellemforms-grupper på Ny Hollænderskolen. Der er etableret et erfaringssamarbejde om mellemform mellem skolebestyrelserne for de tre skoler: Ny Hollænder, La Cour Vej og Bülowsvej

 

Skolebestyrelsen følger arbejdet med mellemformer tæt, status drøftes igen på mødet i oktober. Stor opmærksomhed på økonomi, rammer samt tilstrækkelig tid til indkøring ift. implementering af mellemformer på Ny Hollænder.

 

 

Overskrift

  1. Opstart af arbejdet med skolens fortælling, traditioner, værdier og kultur, herunder initiativer til involvering af kontaktforældre/forældre, medarbejdere og elevråd m.v.

Baggrund

Fokus på fastlæggelse af plan og processer for det videre arbejde

Indstilling

Drøftelse

Bilag

Ingen bilag

Referat 

En bredere drøftelse af tidsplan og proces skydes til bestyrelsesmødet i oktober, hvor der også gives en orientering fra skolen om kommende tiltag. Bestyrelsen vil lægge op til at inddrage skolens kulturudvalg, elevråd samt forældre/kontaktforældre i arbejdet.

 

 

Overskrift

  1. Ansættelse af souschef på Ny Hollænderskolen

Baggrund

Der skal ansættes ny souschef på Ny Hollænderskolen. Skolebestyrelsen orienteres om tidsplan samt har mulighed for at have en/to repræsentanter i ansættelsesudvalget.

Indstilling

Drøftelse

Bilag

Ingen bilag

Referat 

Stillingen er slået op med ansøgningsfrist d. 22. september med samtaler ultimo september (d. 26. og 28. september). Det afklares, hvem der deltager fra skolebestyrelsen i ansættelsesudvalget.

 

 

 

Overskrift

  1. Status på skolemad på Ny Hollænderskolen/Frederiksberg

Baggrund

Skolemad på Frederiksberg har været i udbud, men ingen har budt ind på opgaven. Skolebestyrelsen skal drøfte vi selv skal søge andre veje ift. at etablere et madtilbud. Der indhentes inspiration fra andre skoler i kommunen.

Indstilling

Drøftelse

Bilag

Ingen bilag

Referat 

Bestyrelsen har været i dialog med forvaltningen, der desværre ikke pt. har fastlagt næste skridt i forhold til udbud, da det ikke er lykkedes ved de to foregående runder at finde interesserede leverandører. På tværs af kommunens skoler er der frygt for, at det eksisterende tilskud og pulje til madordninger bortfalder, hvis ikke der findes ny leverandør.

Bestyrelsen har rakt ud til en række leverandører, der er interesserede i en aftale og vil fortsætte dialogen med både leverandører og forvaltningen for at finde en løsning, der kan passe vores skole. Dea og Janne er tovholder på dialogen og løbende status. 

 

 

 

 

Overskrift

  1. Orienteringspunkter fra skoleledelsen

 

Baggrund

  • Opsamling på forældremøder
  • Status på ombygning af skolegård
  • Nyt fra fritidsdelen (SFO og Kub)
  • Kommende møde for alle skolebestyrelser d 5/10

 

 

Indstilling

Orientering og drøftelse

 

Bilag

Ingen bilag

 

Referat 

SFO:

Generelt er der pres på SFO’en i forhold til den daglige drift, da en medarbejder er stoppet samt øvrige vakancer.

 

Klub:

Orientering om, at klubbens budget er blevet skåret 250.000 grundet et klassespor mindre i dette skoleår, ansættelse af to nye pædagoger, Lasse og Michael, som starter hhv. der 1. september og 1. oktober, høringssvar fra klubben i forhold til mulige budgetbesparelser på fritidsdelen. Opmærksomhed på, at 9. årgang begrænses lidt mere i deres tilbud, da de kommer i store grupper og der har været flere konfrontationer på det seneste.

 

Fra 4. årgang er der rejst et ønske fra nogle forældre om at frit brug af mobiltelefoner skal forbydes. Bekymringen er viderebragt, der tænkes i videre dialog.

 

Skole:

Alle forældremøder er gennemført – der mangler alene to årgange. Kristian har deltaget i alle møder, som ny skoleleder, hvilket er blevet modtaget positivt af mange forældre.

 

Skolegård:

Byggeriet er påbegyndt den 6. september 2022, der følges løbende op på, hvordan der kan afvikles gode pauser. Konkret er gymnastiksal og multisal taget i brug – der vil ligeledes være en løbende inddragelse af elevråd.

 

Møde for alle skolebestyrelser d 5. oktober 2022

Mere info og dagsorden følger fra forvaltningen.

 

 

 

Overskrift

  1. Kommunikation fra mødet samt punkter til dagsorden for kommende møder

Referat 

Referat sendes ud som kommunikation fra mødet.

 

Overskrift

  1. Eventuelt

Referat 

Det blev besluttet, at næste skolebestyrelsesmøde rykkes fra den 4. oktober til d. 11. oktober kl. 17.00-19.30.

 

 

Orientering om, at skolebestyrelsen på Ny Hollænder har fremsendt høringssvar i forbindelse med budgetforhandlingerne og de mulige fremtidige besparelser på undervisningsområdet i Frederiksberg.

 

Orientering om webinar d. 12/9 i regi af Skole og Forældre om brug af meddelelsesbogen - Morten sender link til skolebestyrelsen.

 

Orientering om, at Sara Saltari Bertelsen ønsker at træde ud af skolebestyrelsen. På næste skolebestyrelsesmøde besluttes, hvem der indtræder med fast plads i bestyrelsen.

 

  

 

 

 

 

Styrelsesvedtægt for Frederiksberg Kommunes skolevæsen: https://www.frederiksberg.dk/sites/default/files/2020-02/Styrelsesvedtaegt_Frederiksberg_Kommunes_skolevaesen_2019.pdf